СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ, УВЕДОМЯВАМЕ ВИ, ЧЕ ДЕСИСЛАВА ДАМЯНОВА ПРЕУСТАНОВЯВА ИНДИВИДУАЛНИТЕ КОНСУЛТАЦИИ!

Как детето описва себе си?

Описанията на детето са абстрактни от позицията на определен идеал. Например юношата може да опише себе си: „Аз съм човешко същество. Аз не зная кой съм аз. Аз се интересувам от чувствата на другите...“ В Аз-образа разграничаването на реалния Аз-образ от идеалния Аз-образ е израз на по-дълбокото постигане на Аза за себе си. Идеалният Аз във формата на възможен Аз отразява това, което детето иска да стане, и това, което не иска да стане, което се страхува да стане.

Може ли детето да разграничи истинския от неистинския Аз-образ?

В юношеската възраст представянето на детето с неговия неистински Аз-образ е свързано с интимните отношения и различните романтични ситуации. Причината за представянето с неистинския Аз е натискът на другите, неразбирането на истинския Аз на детето и на неговия стремеж да впечатли (Хартър, 1990).

Как детето представя себе си?

Съществуват две форми на себепредставяне:

  • предпазваща – Азът се опитва да избегне неодобрението и обикновено това се придружава от тревожност, затвореност, конформизъм;
  • завоюваща – Азът засилва неопределеното благоприятно впечатление чрез натрупване на одобрение (Арикн, 1981).

Какво определя стремежа на детето да се разкрие чрез това, което би го представило в желаната от него светлина? Съществуват няолко причини:

  • значимостта на преследваните цели;
  • поддържането на самооценката;
  • отношението между реалния и желания Аз-образ;
  • освобождаване от вината;
  • придобиване на уважение от другите;
  • придобиване на влияние и власт;

Представянето в благоприятна светлина, което засилва самооценката, осигурява нагласа на:

  • запомняне на успехите;
  • оценяване на собствените мотиви за определени действия като по – добри от мотивите на другите;
  • приписване отговорност за успехите на себе си, но не и за неуспехите;
  • оправдане на негативното поведение и отричане на отговорността при нараняването на другите;
  • доброжелателност към положителните оценки и недоброжелателност към отрицателните оценки на другите.

 

Източник: АЕИ

Какво казват нашите клиенти

Запишете се за нашият бюлетин като оставите имейл адреса си