Всеки ден общуваме със семейството си, приятели, колеги и дори непознати, но само малък процент от това, което общуваме по време на всеки от тези разговори, е словесен. Изследванията показват, че по-голямата част от това, което предаваме чрез взаимодействието си с другите, е вродено и инстинктивно, известно като невербална комуникация.
Невербалното поведение като движения на тялото и стойка, мимики, контакт с очите, жестове с ръце и тон на гласа допринасят за това как общуваме и се разбираме. Често не сме наясно с участието си в междуличностна, невербална комуникация, защото тези действия са присъщи на начина, по който разговаряме като хора и са вкоренени в нашето ежедневие.
За професионалистите в бизнеса ясното и ефективно общуване с клиенти и колеги е жизненоважно за успеха на компанията. И все пак твърде често бизнесът се осъществява чрез телефон, чат и други форми на комуникация, при които тези невербални контекстни улики се губят. И обратно, използването на висококачествена технология за видеоконференции лице в лице гарантира, че невербалната комуникация се поддържа по време на критични за бизнеса разговори.
Какъв процент комуникация е невербална?
Има редица изследвания по сложната тема за невербалната комуникация с различни резултати. Повечето експерти обаче се съгласяват, че 70 до 93 процента от цялата комуникация е невербална.
Един от най-известните изследователски проекти за невербална комуникация е ръководен от д-р Мехрабян през 60-те години. В първия му експеримент на субектите бяха дадени три записа на думата „може би“ - един, за да предаде немилост, един, за да изрази благоволение и един, за да изрази неутралитет. След това на участниците бяха показани снимки на женски лица, изразяващи същите три емоции и им беше казано да определят емоциите както на записите, така и на снимките. Субектите по-точно познаха емоцията, предадена на снимките, с разлика 3: 2.
Във второ проучване участниците на д-р Мехрабиан слушаха записи от девет думи. Три бяха предназначени да предадат афинитет („скъпа“, „благодаря“ и „скъпи“), три бяха предназначени да предадат неутралност („о,„ наистина “и„ може би “), а три изразиха неприязън („ не, „Ужасен“ и „груб“). Записите бяха на говорители, които четяха всяка дума три пъти, всяка с различен тон: положителен, неутрален и отрицателен. Резултатът? Отговорът на субекта на всяка дума зависи по-скоро от наклона на гласа, отколкото от конотацията на самата дума. Тези изследвания накараха д-р Мехрабян да измисли формула, която да опише как умът определя значението. Той заключи, че интерпретацията на съобщението е 7 % вербална, 38 % гласова и 55 % визуална. Изводът беше, че 93 % от общуването има „невербален” характер.
7 примера за невербална комуникация на работното място
„Представете си, че вашата колежка нахлува в офиса й след обяд. Тя е с червено лице, стегнати и не говори с никого. Тя хвърля куфарчето си на бюрото, плюшва се на стола си и поглежда през прозореца. Питате: „Добре ли сте?“ Тя отвръща с гневен тон: „Добре съм!“ На кое съобщение вярвате: Нейните невербални сигнали (поведение и тон на гласа) или вербалният й (само думи)? Най-вероятно вие вярвате на невербалното послание “, казва Дарлийн Прайс, автор на„ Добре казано “!
Презентации и разговори, които дават резултати. Прайс казва, че проучванията показват, че когато съобщенията са несъответстващи, повечето получатели ще повярват на невербалното съобщение над изговорените думи. Ето защо да сте наясно с невербалните сигнали, особено на работното място, е толкова важно, за да общувате ефективно с вашите колеги, партньори и клиенти. Трябва да можете да вземете под внимание някои невербални реплики и маниери на работното място за ефективна комуникация. Ето седем форми на невербална комуникация на работното място и как можете да ги използвате, за да подобрите комуникативните си умения.
1. Вокален тон
Стилът на говорене, височината, скоростта и силата на звука допринасят за разбирането на оратора. Промените в гласовия тон по време на разговор също са забележима невербална реплика, която допринася за вашето разбиране на говорещия. Например, по време на приятелски разговор с вашия шеф, вие я питате дали можете да вземете следващата седмица почивка. Тя казва „Разбира се. Вземете цялото свободно време, от което се нуждаете “, но тонът на гласа й премина от топъл и сладък преди въпроса ви в студен и остър, когато тя отговори. Въпреки че думите й изглеждат положителни, тонът на гласа й показва, че не е доволна от вашата молба.
2. Трептене
Тресете ли си крака, гризете нокти или играете с писалката си много забележимо, докато някой друг говори на среща? Това може да покаже на събеседника, че сте отегчен или нервен или не се интересувате. Според Джим Блайт, автор на „Поведение на потребителите“, трептенето е поведение на изместване и външно освобождаване на каквото се чувства отвътре.
3. Мимики на лицето
Тъй като мимиките са тясно свързани с нашите емоции, те разкриват какво мислим и са най-големите ни невербални комуникатори в ежедневието. Представете си, че представяте нов продукт на клиент със страшен и притеснен поглед на лицето или с липса на контакт с очите. Това би довело вашия клиент да си мисли, че имате малко вяра в продукта. Вместо това, ако наистина искате да продадете продукта си, покажете положителна енергия и ентусиазъм с мимиките си, като позволите на лицето си да бъде усмихнато, докато говорите. Вълнението на лицето ви ще помогне да развълнувате клиента за вашия нов продукт.
4. Движения на главата
Движенията на главата са особено богати средства за комуникация и един от най-лесните за разбиране невербални сигнали. Някои движения на главата обикновено са специфични за културата, като например кимане в знак на съгласие за западните култури. Например, когато представяте на среща, можете да прецените разбирането и интереса на участниците към вашата презентация, като наблюдавате движенията на главите им. Ако те поклащат главата си за „не“, може да се наложи да спрете и да попитате дали някой има някакви въпроси, за да се опита да разбере дали е объркан или не е съгласен с вас. И обратно, ако участниците в срещата активно кимват с глави „да“, това е добра индикация, че са ангажирани и разбират какво се опитвате да общувате.
5. Жестове с ръце
Жестовете с ръце пречупват изговорената дума и могат да предложат полезен контекст както за говорещия, така и за това, което говорят. Понякога жестовете с ръце дават улики за емоционалното състояние на говорещия. Треперенето на ръцете може да означава, че човек е тревожен или лъже. Анимирани, велики жестове с ръка могат да показват, че човекът е развълнуван от това, което обсъжда. Друг път жестовете с ръце придават буквално значение на изговорените думи. Вашият шеф може да ви даде много подробни устни инструкции за дадена задача с добавени жестове с ръка, за да подсили изречените му думи. Например, той казва: „Имам нужда от три кръгли предмета, поставени там.“ Докато произнася тези думи, той жестикулира с ръце, като вдига три пръста, последвано от чертане на кръг във въздуха и накрая сочене на мястото, където ги иска.
6. Поза на тялото
Позата на тялото може да се използва за определяне на степента на внимание или участие на участника по време на разговор. Лошата поза, като мърдането, може да означава, че слушателят е отегчен или не се интересува от разговора. За разлика от това, ако човекът, с когото говорите, стои или седи неподвижно, изправен и наведен напред, той сигнализира, че е фокусиран, внимателен и ангажиран в разговора. Позата на тялото също може да даде намек за личностни характеристики, като например дали човек е уверен, щастлив, приятелски настроен или покорен.
7. Физическо разстояние
Физическото разстояние между хората може да зададе тон за разговора. Служител, който се приближи изключително близо до вас, докато сте седнали на бюрото си, може да посочи, че има нещо поверително да каже. Друг път да се сближите или да докоснете някого, докато говорите, може да се счита за натрапчиво или дори враждебно. Физическото разстояние обаче може да бъде подвеждащо, тъй като различните култури изискват различни количества физическо разстояние за общуване на работното място. Повечето хора предпочитат най-малко 50 см лично пространство. Всичко по-близко се разглежда като твърде интимно в работна среда.
Как уменията за невербална комуникация могат да направят или развалят сделки
Разбирането на важността на невербалната комуникация с клиент или потенциален клиент помага да се увеличи доверието и яснотата и да се добави интерес към вашите критични за бизнеса разговори - или прави точно обратното. Ако потенциалните клиенти мислят, че сте отегчени, разсеяни, раздразнени или нещо, което отблъсква, те могат да откажат договора ви. Обикновено хората не осъзнават, че издават негативни невербални сигнали, които другите забелязват. От друга страна, демонстрирането на положителна невербална комуникация, която повишава доверието и надеждността ви, може да ви помогне да постигнете сделката. Клиентите искат да видят вашите действия и мимики в съответствие с вашите думи. Усилията ви обаче се губят, ако по време на тези критични разговори се обаждате само на аудио, тъй като клиентите или потенциалните клиенти нямат начин да прочетат невербалната ви комуникация. За разлика от това, видеоконферентните разговори лице в лице ви позволяват да имате по-голямо „лично” взаимодействие и да покажете важни невербални реплики.
6 съвета за усъвършенстване на невербалната ви комуникация за видео разговори
Компаниите, които извършват бизнес предимно по телефон или имейл, оставят голям процент от съобщението си отворено за погрешно тълкуване. Представете си парите, които се изхвърлят поради неефективност и погрешни комуникации от използването на помощни средства за комуникация. Видеоконферентната връзка гарантира, че не се пропуска изкривяване и че изражението на лицето, жестовете на ръцете и езика на тялото се виждат и разбират. Той включва както визуални, така и звукови аспекти на комуникацията в един формат и ви дава контрол върху оформянето на вашето съобщение. Ето шест съвета, които ще ви помогнат ефективно да общувате с вашите клиенти, колеги и бизнес партньори, използвайки технология за видеоконференции.
1. Не забравяйте, че сте наблюдавани
По време на видеообаждане е лесно да забравите, че някой друг е от другата страна и вижда всичко от вашата камера. Може да използвате малко устройство като таблет или телефон по време на конферентен разговор, но хората в далечния край могат да ви видят на голям телевизор с ултрависока разделителна способност в конферентна зала. Без да осъзнавате, невербалната ви комуникация се усилва на екрана за всички в заседателната зала.
2. Внимавайте с езика на тялото си
Присъствието и ангажираността по време на видеоконферентни разговори ви позволява да забележите подсъзнателен език на тялото като накланяне, накланяне или разтягане. Дори и да не сте водещ по време на видеообаждането, важно е да знаете езика на тялото си и какво казва на оратора и участниците в срещата. Покажете, че слушате активно, като останете внимателни, седите изправени с добра стойка и от време на време кимате с глава.
3. Поставете телефона си
По време на видеообаждане се уверете, че вашият мобилен телефон и други разсейващи устройства са заглушени и далеч от зрителното ви поле. Дори едно известие може да отклони погледа ви от разглеждания бизнес, като ви направи разсеяни и незаинтересовани.
4. Гледайте в камерата
Няма нищо по-важно от зрителния контакт, когато става въпрос за показване на увереност, интерес и надеждност. Поддържайте зрителен контакт по време на конферентен разговор, като гледате директно в камерата, а не в компютъра или телевизионния екран, когато говорите.
5. Избягвайте прекомерни движения и драматични жестове с ръце
По време на конферентен разговор се опитайте да поддържате движенията на тялото спокойни. Избягвайте да играете с химикалката си, да не движите прекомерно краката си или да правите каквото и да било друго, което носи нервност или скука. Когато говорите, можете да използвате ръцете си, за да жестикулирате, но избягвайте да бъдете прекалено анимирани. Драматичните жестове на ръцете могат да бъдат разсейващи за участниците в срещата, особено при видеоконферентен разговор, където седите близо до камерата.
6. Бъдете наясно с мимиките си
Последно и най-важното, бъдете наясно с мимиките си през цялото видеообаждане. За разлика от други форми на фини невербални сигнали, емоциите, споделяни чрез мимики, са универсални и често са най-силният невербален комуникатор по време на конферентна връзка. При дълги срещи, особено ако не присъствате, е лесно да оставите лицето си намръщено или да изглеждате отегчено, без да осъзнавате това. Опитайте се да поддържате положителен или неутрален израз на лицето с усмивка по време на срещата. Приятната, приятелска усмивка позволява на оратора да разбере, че сте ангажирани и се наслаждавате на срещата.
Заключение
Невербалната комуникация играе важна роля в начина, по който предаваме смисъл и информация на другите, както и как интерпретираме действията на другите по време на разговори. За професионалистите в бизнеса даването на правилните невербални сигнали е изключително важно. Когато езикът на тялото, изражението на лицето и тонът на гласа ви съвпадат с изговорените думи, съобщението ви се засилва и помага на клиентите, колегите и потенциалните клиенти да ви разберат по-добре.
Вашите усилия обаче се губят, ако се обаждате само аудио или ако се опитвате да напишете публикация в блог, която съобщава сложни идеи, защото по време на тези критични разговори клиентите или потенциалните клиенти нямат начин да прочетат невербалната ви комуникация. Само аудио разговори или текстови инструменти за комуникация оставят съобщението ви отворено за погрешна интерпретация, тъй като проучванията показват, че до 93% от цялата комуникация е невербална. Без тези показатели съвкупността от изказвания на човек е невъзможна за тълкуване и разбиране. Ако личната среща не е осъществима, използвайте технология за видеоконференции, за да се срещнете лице в лице и да покажете важни невербални реплики.
Ако искате да се научите как да четете езикът на тялото, емоционалните изражения и скритите чувства на хората, посетете обучение на Десислава Дамянова, която e сертифициран експерт да провежда обучения и предава знанията на д-р Пол Екман.