"Леденото кралство", "Рататуй", "Търсенето на Немо". Децата гледат един и същ филм отново и отново, без да се уморяват или отегчават - всеки път изключително съсредоточени. За тях всеки път е подходящо време да го гледат, хипнотизирано и възторжено, с чисто удоволствие и забавление. Уморените им родители, които често са заставени да ги акомпанират, се чудят какво стои зад тази обезпокоителна мания.
Наскоро хората в Америка са изумени от една медийна новина. Потребител на Netflix е гледал един и същи филм 357 пъти в течение на една година. Всички тръпнат в очакване да узнаят две неща: кой е този филм и кой е този човек. Ето защо, тази добре известна аудио-визуална платформа се свързва с потребителя, за да го опознае и да публикува историята му.
Едно дете може да гледа филм, който обича повече от сто пъти. Въпреки това, независимо колко пъти го гледа, нивото на вниманието му е сякаш го прави за първи път.
Въпросният филм
Въпросният филм е този за "Пчелите" — забавен анимационен филм, в който пчела, наскоро завършила университет, напуска кошера си, за да започне красиво приятелство с човек, цветар. Потребителят, който гледа този филм почти ежедневно, е Джаксън, бебе на малко повече от една година.
По думите на майката, момчето е само на няколко месеца, когато е очарован от образите на DreamWorks. От онзи момент насам не минава и ден, без да го гледа. Според нея, докато филмът върви, Джаксън е по-спокоен и внимателен от всякога. Тя е наясно, че синът й едва ли разбира нещо, но виждайки удовлетворението, което му доставя, тя не се колебае да му доставя ежедневно тази наслада и развлечение.
Децата гледат един и същи филм отново и отново, защото мозъкът им се нуждае от това
Вероятно тази история за потребителката на Netflix и нейния син ви е изненадала. Преди всичко поради възрастта на зрителя. Всички знаем, че децата в наши дни имат много ранен контакт с аудио-визуалния свят. Движещите се образи, цветовете, музиката и гласовете са много привлекателни стимули за мозъка на малките деца. Въпреки това, когато те гледат един и същ филм отново и отново, това е нещо повече от обикновена сензорна атракция.
Нека да погледнем за момент в нашето детство. Всички ние имахме любим филм, а в онези дни и любима приказка. Такава, която винаги искахме да четем или очаквахме с нетърпение да ни четат всяка вечер. Освен това обичахме нашите баби и дядовци, които ни разказваха една и съща история или виц всеки път, когато им бяхме на гости. Бяхме привлечени от познатото и предвидимото.
Повторението като средство за учене
Детският мозък научава и укрепва информацията чрез повторение. Ето защо не е необичайно децата да гледат един и същи филм отново и отново. По същия начин, че те ни карат да пеем една и съща песен или да им четем едни и същи книги. Изследвания като това, публикувано през 2011 г. в Университета в Съсекс, Брайтън, Великобритания, ни показват, че младите хора усвояват тези истории/приказки като модел. Става дума за верижен смисъл, който могат да дешифрират все по-добре и по-добре.
Когато правят това, те усъвършенстват езика си, откриват нови думи, разбират по-добре аргументите, схващат все повече подробности от филма, като по този начин получават по-голямо лично удовлетворение.
Повторението осигурява комфорт и сигурност
Децата се нуждаят от навици, насоки и рутини. По този начин те са в състояние да организират своя свят по-добре и да откриват все повече и повече в него. С този тип постоянен график, те също така постигат чувство за сигурност. Следователно, не трябва да ни изненадва това, че гледат един и същи филм отново и отново, защото черпят наистина много удоволствие и усещане за благополучие от него.
Това да знаят какво ще се случи във всеки момент от филма, им позволява да потвърдят своите очаквания, да ги укрепи и релаксира. Няма непредвидени събития, които трябва бързо да се осмислят. Няма противоречива информация, която да ги изненада. Филмът, историята или книгата, която те познават наистина добре, им помага да постигнат приятно усещане и преди всичко чувство на "контролируема" сигурност и безопасност.
Подобрява логическото мислене
Логическото мислене се отнася до връзките, които правим между два или повече предмета. Това предполага сравнения, трупане на информация, сравняване и извеждане на серия от изводи. Този важен когнитивен процес, за който говори Жан Пиаже, е от ключово значение за интелектуалното развитие на детето.
По този начин, да имат пред себе си нещо като филм с конкретна история, ще им позволи и помогне да намират причинно-следствени връзки и връзки между различни фактори, стимули, микро-разкази, жестове и думи.
Когато децата гледат един и същи филм отново и отново, те се развиват. Те не само се радват, но също така растат. Те се чувстват компетентни, когато правят прогнози, наслаждават се на тези познати стимули. Нека и ние се наслаждаваме на любимите им филми заедно с тях, докато растат и преминават през различните етапи от живота си. Всеки етап е ново преживяване за тях, тъй като те се запознават все повече и повече със света наоколо.
Източник: psychology.framar.bg