В периода на първата година, до появата на първата действителна дума, развитието на езика преминава стадии на гукане, артикулиране на определени звуци (гх, кх) и лепетуване артикулиране на срички, включващи съчетаване на вокална и консонантна фонема (ба-ба-ба, ма-ма-ма). Самото произнасяне на тези срички напомня и кръговите реакции на Пиаже едно продължително повторение на един и същ елемент, в което детето изпитва удоволствие от самия процес. Звуковото възприятие е много добре развито. Д.Б.Елконин (1960) показва, че детето може да реагира по специфичен начин на речта на възрастния:
- обръщане на глава към предмет в отговор на неговото словесно обозначаване от възрастния (7-8 мес.)
- с изпълняване на предварително научени действия при тяхното словесно обозначаване от възрастния (7-8 мес.)
- изпълняване на прости поръчения по словесна инструкция от възрастния (9-10 мес.)
- избор на предмет по словесно указание (10-11мес.)
- прекратяване на определено действие при словесна забрана от възрастния – “Не!”, “Недей!” (12 мес.)
СТАДИЙ В РАЗВИТИЕТО НА ЕЗИКА НА ДЕТЕТО |
||||||||||||||||||
|
За появата на думата значение имат няколко условия: неразбирането на детските желания от възрастния и противодействието на несъгласието с действията на детето. Съпротивата и неразбирането на, което детето среща, създават не само афективно отношение и усилие за изразяване, но и възможности за използване на думата: “връзката между думата и предмета или думата и действието възниква само при общуването, в дейността на детето, съвместно с възрастния или организирано от него” (Елконин, 1960) .
Съчетанието ма-ма-ма ще се превърне в дума, когато се включи в общуването, когато се превърне в призив, когато изрази интенцията на детето към неговата майка.
Условия, подпомагащи разбирането и произнасянето на думите:
- отделяне на предмета от неговото обкръжение;
- съсредоточаване върху предмета;
- емоционално отношение към ситуацията и нейното възприемане, с което е свързана думата;
- въвличане на словото, обозначаващо дадения обект, като част от самото действие с обекта - изграждане на деятелно отношение към словото. (По Д. Лконин, 1960)
Първите думи на детето са придружени с жестове (например: “довиждане” + махане с ръчичка). Постепенно тези съчетания се оформят в два вида: указателни думи и молби (Е. Кларк, 1984). Указателните думи се придружават с жест и отразяват няколко отношения на обекта в дадена ситуация: локализация и притежание на определено качество присъствие, отрицание на присъствието, изменчивост (Слобин, 1970, Браун, 1973). Думите молби се изразяват в два класа: молба за извършване на някакво действие и молби за получаване на информация (Е.Кларк, 1984). Малко по-късно тези думи могат да включат и отрицателните форми. Като цяло - първите думи изразяват това, което е важно за детето: действия, значими предмети и лица, състояния или предмети, които се движат или с които може да се играе (Кларк. 1979). Първите думи не могат да се разберат извън контекста, в който съществуват.
След овладяването на първите думи детето започва да изгражда и първите изречения, които са съставени от две или три думи (периода 1,3-2 години). Преходът от единичната дума към поставянето на две думи заедно (18 20-и мес.) е следващата важна крачка в езиковото развитие. Обикновено тези съчетания са прости и включват съществително, глагол, и понякога прилагателно. Те не включват предлози, съюзи, наречия, изразяващи време… Те се отличават с определена последователност и цялост (Браун, 1973). Тези съчетания са многозначни и тяхното разбиране зависи не само от значението на думите, но и от контекста на изказването.
ЗНАЧЕНИЯ, ИЗРАЗЕНИ В ДВУСЪСТВНИ СЪЧЕТАНИЯ |
|
Местоположение, название на предмети |
Ето кучето |
Искания, желания |
Искам бонбон |
Отсъствие, изчезване |
Няма мляко |
Отрицание |
Не мечо |
Определение |
Голяма кола |
Човек-действие |
Мама идва |
Действие-обект |
Куклата падна |
Човек-обект |
Шапката мама |
Действие-местонахождение |
Седни тук |
Действие-реципиент |
Дай тати |
Действие-интрумент |
Режи нож |
Въпрос |
Къде е мечо? |
* Следва продължение в 3-та част.
Източник: АЕИ