Ако отделите време, за да научите детето да използва въображението си за преодоляване на физическа или психическа болка, ще го обучите на умения за цял живот, намаляващи до голяма степен едно ненужно страдание.
Започнете, като обясните какво правите и защо го правите. Важно е дори и за малките деца да знаят, че това е един инструмент от тяхната кутия за инструменти, който е необходим за здравето им, точно както хранителната диета или упражненията.
Намирам, че е полезно да се каже на децата как най-добрите спортисти в света използват въображението си, за да покрият рекорди, които никой не мисли, че са възможни. Една олимпийска съзтезателка по кану си представя маршрута по реката, преди да я преплува. Има скали и разпенени вълни, но тя умело маневрира покрай тях. И когато състезанието започва, тя взема завоите още по-бързо и спечелва. Играчът на крикет забива мислено с бухалката по няколко пъти на ден и непосредствено преди самата игра. Средните му постижения се повишават с над 20%.
Лесно можете да накарате детето да изпита вълнение от силата на въображението и да му внушите ентусиазъм, защото такива разкази и хиляди като тях са истински. Д-р Шейн Мърфи, спортен психолог и автор на Зоната на постиженията, докладва в едно проучване пред Олимпийския център в Колорадо Спрингс, че над 90% от елитните спортисти използват въображението си, за да повишат спортните си умения.
Преди да научите детето си на това умение с ЕК, вие самите използвайте въображението си за минута-две. Облегнете се назад, затворете очи, дишайте дълбоко и си представете, че сте на самотен плаж и лежите спокойно на топлия чист пясък. Направете изживяването възможно най-реално, като привлечете съзнателно всяко едно от сетивата си. Усещате ли топлия пясък? Помирисвате ли морския въздух? Чувате ли шума на вълните, плискащи се на брега, или чайките, прелитащи отгоре? Усещате ли в устата си вкус на студен ванилов сладолед?
Най-мощни образи се предизвикват от сетивните спомени, създаващи това, което хипнотерапевтите наричат „будно сънуване". Сега оценете въображението си по скала от едно до десет, като десет е „почти като да си на плажа", а едно - „смътна и непълна картина на плажа". Ако резултатът ви е седем и повече, вие несъмнено сте се насладили на тази петминутна ваканция.
Сега настанете детето на удобен стол в едно тихо местенце, където няма да ви прекъсват. Преди да въведете въображаемата представа, накарайте го да диша бавно и дълбоко. Накарайте го да отпусне мускулите си, докато се уверите, че тялото му се е освободило напълно от напрежението. Опишете в детайли сцената, която искате то да си представи. Детето не трябва просто да си „нарисува картината", а да включи всяко сетиво в създаването на възможно най-реалната представа. Когато напътствате детето да си създаде картинно представата, опишете му всяка подробност. Говорете бавно, но емоционално, като че ли му разказвате вълшебна приказка. Помнете, че то мислено си представя картината от всяко ваше описание, така че дайте му време за това.
Представите имат по-силно влияние върху децата, ако са създадени с елементи, които са им били забавни и преди това.
Както всяко умение с ЕК, въображението може да бъде ефективно, ако е добре тренирано. Д-р Мърфи обяснява на спортисти и административни директори, че умът е като мускул - развива се с тренировки. Ако детето ви има хроничен здравен проблем, много малко неща могат да бъдат така ефективни като използването на въображението за контролиране на болката, особено когато се комбинира с техники за релаксация и отвличане на вниманието.
Използването на въображението е умение, което всички деца трябва да научат, също както трябва да се научат на добри маниери, да се сприятеляват или да отстояват правата си.
За развитието на Вашата емоционалната интелигентност или на Вашето дете, заповядайте в Академия за Емоционална Интелигентност.
Източник: Как да възпитаме дете с висок емоционален коефициент