Защо децата в детската градина се занимават с изкуства и занаяти? Защо им се поверяват ножици? Защо им се предоставят различни материали, с които да имат допир? Замисляли ли сте какви умения добиват децата, докато правят тези неща?
Фините двигателни умения се постигат, докато децата се учат да използват малките мускули на ръцете, пръстите и китките. Ние ги използваме, докато се храним, гримираме, бръснем, готвим и всички дребни неща, които извършваме през деня. За да достигнат умение, достатъчно за самообслужване децата трябва да тренират контрола си над въпросните мускулчета, като пишат, държат дребни предмети, обръщат страници, хранят се с прибори, режат с ножици, използват предмети с бутони, докосват различни повърхности. Овладяването на тези умения изисква точност и координация.
Какво е фината моторика
Фината мотрика се формира след грубите моторни умения, които контролират действия, неизискващи голяма прецизност. Пример са хвърляне на топка, ходене, скачане - плод на действията на по-големи мускулни групи и са доста по-неточни.
Финото моторно умение включва умишлени и контролирани движения, изискващи мускулно развитие и съзряване на централната нервна система. Когато бебетата се родят, движенията им са рефлексни и те постепенно се учат да ги овладяват.
Развитието на фините двигателни умения е от изключителна важност за напредъка на мозъка в съзряването на нервната система и ученето в бъдеще. Прогресът на моторните умения не е плавно и равномерно разпределен във времето, ето защо не трябва да се притесняваме ако детето ни изостава с няколко месеца от околните. Но щом, освен фините моторни умения то е изостанало и в друг аспект на развитието си, е най-разумно да се консултираме със специалист.
Кърмаческа възраст и ранно детство
През първите 18 месеца от детския живот усвояването на фината и груба моторика са основна задача на детския мозък. От рефлексни и напълно неконтролирани движенията се превръщат в съзнателни и все по-прецизни. Детето се учи да седи, стои и ходи, като това е израз, че грубата му моторика се подготвя за надграждане. Започва да хваща, посочва, да човърка с пръстче — което развива фините движения.
Децата развиват способност да манипулират обекти с нарастваща изтънченост. Използват пръстите си, за да разлистват страници, дърпат струни, манипулират ръчки, натискат бутони, рисуват с пастели и отлепят стикери. Обикновено, в периода на ранното детство, се появяват първи признаци на доминиращата, предпочитана ръка. С времето докосването на предмети става по-уверено и сигурно, като е добре детето да се опитва да ги назовава.
Вместо случайни драсканици около третата годишнина може да наподобява фигури, като кръг и елипса, рисувайки. Играта с кубчета и строител става по-целенасочена, вече могат да се наредят до 6 кубчета едно върху друго. Може да се предложи лист хартия, който детето да сгъне под надзор, да нанизва едри маниста и да играе с пластичен материал.
Всяко от заниманията, развиващи двигателните умения ще развие мозъка на детето и ще подпомогне развитието на логиката му.
В детската градина и предучилищна възраст
Рязането с ножица и закопчаване на копчета са доста по-съществено предизвикателство, пред децата в този период, от хвърлянето на топка и катеренето, въпреки че всички те са застъпени в ежедневието им.
Централната нервна система все още е в процес на съзряване, за да може сложните команди от мозъка да стигнат до изпълнителните пръстчета. Малките мускули се контролират по-трудно от големите, а късите тънки пръстчета правят деликатните или сложни задачи много по-трудни. Грубата моторика изисква единствено затвърждаване на умения, които вече са изградени и енергия, която е в изобилие. Фината обаче, изисква концентрация и търпение, ето защо трябва да се внимава при разпределяне на времето за задачите, защото детският ум не е способен да устои на високо и дълготрайно натоварване.
Около третата си година малчуганите имат добър контрол над молив, в ръцете си. Могат да рисуват човече, основно състоящо се от кръгла глава и крайници. Повечето четиригодишни режат с ножица, повтарят геометрични фигури и букви по пунктир, натискат големи бутони и оформят пластичен материал. Някой от тях успяват да изпишат имената си с големи букви. Човешката фигура все още прилича на главоного, защото от огромна глава изскачат крайници.
Обикновено около петата година децата вече умеят да рисуват разпознаваема човешка фигура (признак на интелигентност в норма). Освен да рисуват петгодишните могат и да изрязват, лепят и отлепят. Те могат да закопчават обикновено копче самостоятелно, част от тях могат да вържат обувките си и всички могат да се обличат. Вече имат водеща (доминираща) ръка.
Насърчаване на моторните умения
Насърчаването на груби моторни умения се случва най-ефективно на открито. Игрите, взаимодействието с други деца, различни терени и заобикаляща среда, наблюдението на спортове и физически труд от възрастни и интерпретирането им са изключително полезни за малчугана.
Фините двигателни умения са значително по-сложни за добиване. Тяхното надлежно развитие изисква разнообразие от материали и дейности, включително пъзели, строители, пластичен материал, материали за рисуване и различни по текстура занимателни игри.
Можем да предоставим на детето изключително ползотворна за него дейност, като го включим в месене на тесто, предоставим ключове и катинари за отваряне, като лепим стикери или изрезки от вестници с него. Всяка от тази дейности ще допринесе за развитието за фината моторика и когнитивни процеси. Училищата и градините Монтесори са характерни с използването на учебни помагала, развиващи моторните процеси по този естествен и прост начин. Те просто предоставят на детето шанс да се учи, играейки с разнообразни материали.