Други дейности, което спомагат за развиване на въображението, се основават на изкуството и на повишаването на естетическите познания на децата.
- Кажете на детето да затвори очи и да слуша разнообразна невокална музика (симфонична, джаз и др.) Говорете му какви представи събужда музиката.
- Покажете на детето си образци от абстрактното изкуство и го помолете да открие в тях форми, които му напомнят за нещо познато. След това го накарайте да нарисува картина с една основна форма.
- Помолете детето да се взира в картина с много детайли (например картина на Норман Рокуел) за около минута. След това го накарайте да си затвори очите и да види картината в съзнанието си, като се опита да си спомни възможно най-много характерни подробности.
- Закрийте очите на детето и го накарайте да помирише няколко различни неща в къщата и извън нея (портокал, парфюм, растение и др.). След това го помолете да нарисува картина, която включва предмета, от който идват тези миризми.
- Помолете детето да си спомни приятно отминало събитие. След това го накарайте да си затвори очите и да го опише с възможно най-много подробности.
В много отношения мисловните умения с ЕК, са най-лесни за научаване, защото са най-достъпни. От друга страна, те включват повече повторения отколкото другите видове емоционални и социални умения и могат да ви се сторят неестествени или досадни. Но ползата от тях е неоспорима, ако отделите време и енергия да ги предадете на децата си.
ИЗБИРАНЕ НА ПОДХОДЯЩИ ВЪОБРАЖАЕМИ ПРЕДСТАВИ
Когато учите детето да си представя някакъв образ, за да се справи с болка или стрес, изберете представа, която да е подходяща, и точно предназначена за дадения проблем. По-долу са изброени някои представи, които различните деца прилагат, за да преодолеят проблемите си:
• Страх от кучета: Детето наблюдава лаещо куче със Супермен, застанал до него. То приближава кучето под наблюдателния поглед на „стоманения" мъж, който го инструктиира как да постъпи. Постепенно кучето става дружелюбно и детето вече не се страхува.
• Главоболие: Детето приема болката си като биещ барабан. То си представя „вълшебни" одеяла, обвити около барабана, които го заглушават.
• Астма: Във въображението на детето бронхиалните тръби са като изпуснати балони. То си предствя вълшебни помпи, поставени във всеки балон, които го издуват, и дишането му става по-лесно.
Безпокойство и разстроеност заради трудно домашно: Детето си представя, че моливът му е вълшебен, но губи магическите си свойства, ако не докосва хартията. Моливът му говори и го окуражава да продължава да се старае за определения период от време.