През последните четири десетилетия всички кършат ръце за кризата в моралното развитие на децата, но от това нещата не са се подобрили. Действителността, скрита зад статистиките, е много по-тревожна.
Неадекватното морално развитие на децата - човек дори би казал липсата на цялостно развито съзнание - засяга всички страни на обществото: хармонията в нашите домове, способността на училищата да дават образование, безопасността по улиците и ценностите ни. Успешното морално развитие означава да имаш емоции и поведение, които се изразяват в загриженост към другите:
споделяне, помагане, отглеждане и възпитание, безкористно поведение, търпимост спрямо останалите и готовност да се спазват правилата на обществото.
Един от най-големите специалисти по морално развитие на децата и юношите — проф. Уилям Леймън смята, че за да станат морални личности, децата трябва да придобият следните емоционални и социални умения:
• Да разберат разликата между „добро" и „лошо" поведение и да развият навици на поведение в съответствие с това, което те схващат като „добро".
• Да проявяват загриженоет, зачитане и чувство на отговорност за благополучието и правата на другите. Да изразяват тази загриженост с чувства на внимание, доброжелателност, любезност и милост.
• Да изпитват и негативни емоционални реакции като срам, вина, оскърбление, страх и презрение към нарушаването на моралните ценности. Чувството на загриженост за другите до степен на саможертва несъмнено е част от генетичния ни код. Можем да наблюдаваме много примери на морално поведение не само в приматите, но и в по-малко развити животни. Историята, както и всекидневният живот разкриват хиляди примери как хората се обичат и грижат един за друг. Но независимо от нашата генетична предразположеност да сме загрижени за другите, изследванията в различните култури показват, че моралното развитие може да бъде повлияно от различни обичаи и стойности при отглеждането на децата.
Повече по темата може да прочете във втората част на статията за моралните емоции.
Източник: Как да възпитаме дете с висок емоционален коефициент