Както може би си спомняте от училище, чрез затвърждаване могат да се съчетаят различни начини на поведение със съответните стимули, ако затвърждаването е достатъчно ефективно и новият начин на поведение се повтаря отново и отново – така както Павлов е накарал кучетата си да отделят слюнка, когато чуят звънеца. Но не е толкова лесно да предоставиш адекватно затвърждаване или повторение, когато караш децата да запомнят нещо.
Десетгодишно дете с наднормено тегло и слаб ученик, имаше няколко проблема. Той не се разбираше с втория си баща, оценките му бяха слаби и мразеше по-малкия си брат, който, изглежда, се справяше отлично с всичко. Но най-много го тревожеше безмилостният начин, по който съучениците му се отнасяха към него на игрището. Почти всеки ден той си тръгваше от училище разплакан, като по този начин даваше повод на своите мъчители да го тормозят още повече.
Детето се среща с терапевт няколко пъти, разговарят за неговите качества и се опитват да изградят самочувствието му. Въпреки че беше слаб по правопис, той беше добър математик. При хвърляне на топка слабо координираше движенията си, но беше добър плувец. Направиха списък с десет неща, в които беше добър, и терапевта го помоли да ги запомни. Целта беше следващия път да разиграят някои ситуации, когато е бил тормозен, и ако той можеше да повтори своите положителни качества в ума си, това би му помогнало да понесе по-лесно тормоза.
Както се очакваше, на следващия сеанс, когато терапевта го попита дали е запомнил списъка, той веднага отговори, че го е загубил в минутата, в която си е тръгнал от кабинета. „Добре, да опитаме отново'' и терапевта му подал друго копие от списъка. При следващото посещение сцената се повтори. Този път момчето имаше малко по-добро извинение, че не е научил наизуст списъка, но крайният ефект беше същият. Терапевта е наясно, че е хванат в капана на пораженческото поведение на детето. Както често се случва, когато се опитваме да помогнем на някой друг, подценяваме способността на човека да се съпротивлява на всяка промяна, дори да е за добро.
Все пак имаше късмет по две точки: майката на момчето имаше добро чувство за хумор, а наблизо имаше копирна машина. Терапевта се извинил за момент, поставил нов списък в ксерокса и в края на сеанса връчил на момчето и майка му 300 копия от списъка с положителните му качества. Следващия път майката на детето обяснила, че е облепила целите стени на стаята му със списъка. Той бил навсякъде - по стените, по тавана, на огледалото в банята - буквално навсякъде, където малчугана би могъл да погледне.
Не е необходимо да се обяснява, че момчето бе запомнил списъка и след това вече разиграването по роли можеше да започне.
Този разказ показва нагледно, че запомнянето на положителните изявления е неимоверно трудна задача за много деца. А нещата съвсем се усложняват, когато е замесена конфликтна ситуация, носеща в себе си естествени противоречия. Все пак е възможно да накарате тези техники да подействат. Един от най-лесните и ефективни начини е използването на компютър, което прави повтарянето лесно и забавно.
ВАЖНИ УМЕНИЯ
Деца над шест години могат да се научат да говорят със себе си като начин да подобрят способността си за концентрация и за изява, действайки като учители на самите себе си.
Ако искате техниката на вътрешния разговор да бъде ефективна, тя трябва да стане част от мисленето и поведението на детето чрез повторение и затвърдяване.
Може да използвате направлявано въображение, за да научите децата си да преодоляват болката и неразположението, както и психологическия стрес.
Колкото по-рано научите децата да използват тези умения, толкова по-ефективни ще бъдат те. Повторението е важно средство за овладяването на тези мисловни умения, затова ги направете забавни и ги подсилете със своя собствен интерес и ентусиазъм.