Малко родители имат проблем с научаването на принципите относно положителната грижовност, но утвърждаващата дисциплина е съвсем друго нещо. При нея има нужда от обмислени, предсказуеми и подходящи за възрастта начини, за съответна реакция към дадено лошо поведение на детето.
Какво бихте направили в следната ситуация?
Продавачите в малък бижутериен магазин стояха замръзнали по местата си, както и повечето от клиентите. В средата на магазина, в един от най-натоварените дни от ваканционния сезон, едно петгодишно момче внезапно изпадна в силно раздразнение, като удря, рита и крещи с цяло гърло, в опасна близост до една стъклена витрина с най-изящна бижутерия. Неговата майка, очевидно пренебрегвайки обкръжаващата я действителност, точно както прави и синът й, седна близо до момчето с кръстосани крака в поза „лотос" и започна разговор: „Хайде, миличък, трябва да ми кажеш какво не е наред, вместо само да плачеш. Не мога да разбера какъв е проблемът, ако плачеш. Знам, че си разстроен, но трябва да ми кажеш какво те тревожи, ако искаш да направя нещо по този въпрос."
„Ще ти кажа аз какво ме тревожи" - измърмори под носа си собственичката на магазина, чудейки се дали има смелостта и силата да изхвърли и майката, и сина от магазина. Вместо това тя само наблюдаваше и чакаше, докато се питаше какво ли си мисли майката за ефекта от този инцидент върху момчето.
Майката от бижутерийния магазин греши, като смята, че децата винаги трябва да бъдат убеждавани и да им се дава право на избор, дори и когато се държат лошо и извън приетите социални норми. В книгата си „По-големи очаквания: Преодоляване на глезенето в нашите домове и училища“ Уилям Дамън пише: „Всички млади хора се нуждаят от дисциплина и в положителния, и в принудителния смисъл. Ако децата трябва да овладяват творчески умения, необходимо е да проявяват дисциплина, за да развият повечето от вродените си таланти. Необходимо е да се прилага твърд и постоянен подход всеки път, когато минават границите на социалните норми, както от време на време прави всяко дете".
Всъщност невъзможно е да проявиш родителски стил, който би увеличил ЕК на децата, без да използваш съдържателен и ефективен начин да ги дисциплинираш. Много учители и професионалисти обаче са на мнение, че това е област, в която родителите имат най-много проблеми. Докато има стотици книги как най-добре да възпитате детето си, ефективната дисциплина се постига само с няколко прости принципа и стратегии.
Ефективни и полезни стратегии можете да откриете във втората част на статията за Утвърждаваща дисциплина.
Източник: Как да възпитаме дете с висок емоционален коефициент