СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ, УВЕДОМЯВАМЕ ВИ, ЧЕ ДЕСИСЛАВА ДАМЯНОВА ПРЕУСТАНОВЯВА ИНДИВИДУАЛНИТЕ КОНСУЛТАЦИИ!

АРТИКУЛАЦИОННИТЕ НАРУШЕНИЯ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА ПСИХОЛОГА

Предлагаме ви един по-различен поглед върху най-често срещаните артикулационни нарушения в детска възраст.

Неправилно произнасяне на Р

Все повече статистически данни сочат, че хората,  които не могат да произнасят този звук са имали проблем с дишането при раждането си. Много е вероятно и в настоящия момент от живота си да имат затруднения с дишането си през носа. Често наличието на неправилно изговаряне на звук Р се появява при хора, на които им е трудно да заявяват и отстояват себе си, с една дума притесняват се да ррръмжат, когато е необходимо.

 

Неправилно произнасяне на С

Засегнати са основно децата в предучилищна възраст. Често това са т.нар. „буйнички деца“, те са непрестанно в движение и трудно спазват правила. Не рядко се налага да им се казва: Шшшш, по-тихо! И понеже Сашко е много шумен и все бърза, става на Шшшашко!

 

Неправилно произнасяне на Ш

Обикновено при децата от предучилишна възраст, които са по-тихи, срамежливи. Тези деца обикновено доста се потят, рядко им е студено и обичат да ходят боси, дори и през зимата. Обичат сладките неща и имат разностранни интереси – шарено им е в живота!

 

Неправилно произнасяне на Ц

Възможно е децата, които не могат да произнасят този звук да са неуверени и с ниска самооценка. Често се сърдят, плачливи са. Все не може да им се угоди. Някои от децата с това артикулационно нарушение са доста слабички и не обичат да ядат или предпочитат само определени храни. Движението също не е сред любимите им занимания.

 

Неправилно произнасяне на Ч

Отново най-често при децата.Това са тези, които не обичат да чакат, не обичат да се спират, когато искат нещо и в същото време не им се полагат много усилия,за да постигнат целта си - малко са „джаста- праста“. Това е така, защото все се намира някой, който да има каже,че не правят нещо както трябва и да иска да го направи вместо тях. „Ццц, това дете, не се научи..!“

 

Терапията на артикулационните нарушения става по-успешна и времето за корекция се скъсява, ако се прилага комплексен подход,отчитащ както логопедичната страна на нарушенето, така и темпераментовите и психоемоционалните особенсти на децата.

 

Автор: Владислава Бочева, психолог и логопед 

Какво казват нашите клиенти

Запишете се за нашият бюлетин като оставите имейл адреса си